مرور سیستماتیک پژوهش‌های ادغام بانک‌ها در ایران و جهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

ادغام در بانک‌ها یا به‌عبارتی، سیاست ادغام، یکی از موضوعات اصلی در نظام بانکداری است که در بسیاری از کشورهای صاحب تجربه در دنیا با هدف پیشگیری از ورشکستگی بانک‌ها، افزایش سودآوری و غیره انجام شده است. ادغام، ترکیب دو یا چند بنگاه است و مانند یک تصاحب، به گونه‌ای است که بنگاه تملک‌کننده مسئولیت دارایی و تعهدات بنگاه یا بنگاه‌های تملک‌شده را بر عهده می گیرد و همچنین با تملک یک بنگاه یا بانک، هم‌پوشانی بین بخش‌ها صورت می گیرد. از آنجایی که این موضوع از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است، شناخت این فرآیند، ابعاد و انواع آن، و بهره‌گیری از یک روش نوین و کارآمد که این سیاست را به بهترین شیوه انجام دهد، بسیار حائز اهمیت است. از این‌رو، در این مطالعه کوشیده شده است تا با ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب جهت ادغام بانکی و سپس ارائه‌ی یک روش جدید و نوین در این حوزه که با بررسی تمامی جوانب مربوطه همراه است، با استفاده از روش مرور سیستماتیک به این مهم پرداخته شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Systematic research review of bank mergers in Iran and the world

نویسندگان [English]

  • amir ehsani
  • mehrzad minooei
  • zadalah fathi
Department of Industrial Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Merger in banks or in other words, merger policy is one of the major issues in the banking sector that has been undertaken successfully worldwide with the aim of preventing bankruptcy, improving profitability and so on. A merger is a combination of two or more firms and, like an acquisition, is such that the acquiring firm assumes responsibility for the assets and liabilities of the acquired firm or firms, furthermore, a departmental overlap may arise with the acquisition of a firm or bank. Since this issue is of great importance and sensitivity, it is very important to understand this process, its dimensions and types, and to use a new and efficient approach to implement this policy in the best way possible. Therefore, an attempt has been made in this study to provide suitable suggestions and solutions for banking mergers and then present a new and innovative method in this field, which is accompanied by a review of all relevant aspects, using the systematic review method to address this issue.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mergers
  • Banks
  • Systematic Review
  • رابینز, استیفن. 1370. مبانی رفتار سازمانی. با ترجمه قاسم کبیری. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
  • رهنورد, فرجه اله. 1396. “عوامل مؤثر بر عملکرد ادغام سازمانها در بخش دولتی ایران.” Journal of Public Administration.
  • صامت, امیر جعفری. 1397. ادغام بانک ها. انتشارات دانشگاه عدالت.
  • صامت, امیر جعفری. 1397. “ادغام راهکاری مؤثر جهت جلوگیری از ورشکستگی بانک ها.” فصلنامه پژوهشهای پولی-بانکی (37): 439-461.
  • عباس‌زادگان, سید محمد. 1372. مکاتب و مبانی مدیریت. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  • عیسی‌زاده, سعید, و مریم مظهری آوا. 1395. “اثر کارایی مدیریتی در کاهش هزینه ها بعد از ادغام بانکها در ایران.” فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اقتصادیِ کاربردی ایران 175.
  • گروه مطالعات و پژوهش کانون بانکها و موسسات اعتباری. 1396. “گزارشی از تجربه ادغام بانک‌ها در ایران و جهان.”
  • Anderibom, A. S., and C.O. Obute. 2015. "The effects of mergers and acquisitions on the performance of commercial banks in Nigeria: Evidenced from United Bank for Africa (UBA) plc." International Journal of Education and Research 3 (4): 93-112.
  • Angelo, K., and R. Kreitner. 2001. Organizational Behavior. Newyork: Irwin publication.
  • Creasey, T., and R. Stise. 2016. Best Practices in Change Management. Prosci Inc.
  • DeSario, N. J. 2003. "Reconceptualizing Meritocracy: The Decline of Disparate Impact Discrimination Law." Harvard civil rights-civil liberties law review 38 (2): 479-510.
  • Devine, K., and Y. Reshef. 1998. "Union merger support: A tale of two theories." Relations Industrielles/Industrial Relations 53 (3): 517-534.
  • DuBrin, A. J. 2004. Applying psychology: Individual and organizational effectiveness. prentice Hall.
  • Katz, D., and R. L. Kahn. 1978. The social psychology of organizations. New York: Wiley.
  • Keashly, L, and B. L. Nowell. 2010. "Conflict, conflict resolution and bullying." In Bullying and harassment in the workplace: Developments in theory, research, and practice, by Stale Einarsen, Helge Hoel, Dieter Zapf and Cary Cooper, 423-445. Boca Raton: CRC Press.
  • Kusstatscher, V., and C .L. Cooper. 2005. Managing Emotions in Mergers and Acquisitions. UK: Edward Elgar Publishing.
  • Larsson, R., and S. Finkelstein. 1999. "Integrating Strategic, Organizational, and Human Resource Perspectives on Mergers and Acquisitions A case survey of synergy realization." Organization science 10 (1): 1-26.
  • Larsson, R., K. R. Brousseau, M.J. Driver, and P. L. Sweet. 2004. "The secrets of merger and acquisition success: A co-competence and motivational approach to synergy realization." In Mergers and Acquisitions: Creating Integrative knowledge, by A. L. Pablo and M. Javidan, 3-19. USA: : Blackwell Publishing.
  • Mirmohamadi, S. 2011. "Conflict management : Definition, nature, theories, factors, methods, strategies." Magazine of industry review and technology 22 (122): 2-6.
  • Nelson, D. L., and J. C. Quick. 2002. Understanding organizational behavior: A multimedia approach. South Western Educational Publishing.
  • Ossadnik, W. 1996. "A.H.P. -Based synergy allocation to the partners merger." European Journal of Operational Research 88 (1): 42-49.
  • Pautler, Paul A. 2003. The effects of mergers and post-merger integration: A review of business consulting literature. ureau of Economics, Federal Trade Commission.
  • Pietroburgo, J., and S. P. Wernet. 2008. Bowling together: Anatomy of a successful association merger. Center for Nonprofit Strategy and Management Working Paper Series.
  • Robbins, S. S., and A. C. Stylianou. 1999. "Post-merger systems integration: the impact on IS capabilities." Information & management 36 (4): 205-212.
  • Salimi, S. H., R. Karaminia, and A. A. Esmaeili. 2011. "The Study of personality traits, management styles & conflict management in a military unit." Journal of military medicine 13 (1): 11-16.
  • Saxena, S. 2014. "Effect of conflict management styles on employee satisfaction: An iconic review." ZENITH international journal of business economics & management research 4 (12): 223-231.
  • Schermerhorn, J. R., J. G. Hunt, and R. N. Osborn. 1994. Managing Organization Behavior, John Willey & Sons. Inc: New York.
  • Schmeer, K. 1999. Stakeholder analysis guidelines. Policy toolkit for strengthening health sector reform.
  • Sehrawat, A., and T. Sharma. 2014. "Leadership and conflict management style among Indian managers." International journal of scientific & engineering research 5 (5): 145-152.
  • SHADPOUR, P., M. BARZEGAR, and E. AFZAL. 2010. "THE EFFECT OF COMMUNICATION ON MANAGERS AND EMPLOYEES’INTERPERSONAL CONFLICT IN AN EDUCATIONAL HOSPITA." Journal of healthcare management 2 (1-2): 17-26.
  • Sitkin, S. B., and A. L. Pablo. 2004. "Leadership and the M&A process." In Mergers and Acquisitions: Creating Integrative knowledge, by A. L. Pablo and M. Javidan, 181-193. USA: Blackwell Publishing.
  • Stahl, G. K, and A. Voigt. 2005. "Impact of Cultural Differences on Member and Acquisition Performance: A Critical Research Review and an Integrative Model." In Advances in Mergers and Acquisitions, by C. L. Cooper and S. Finkelstein, 51-82. New York: Elsevier Ltd.
  • Streatfield, P. 2001. The paradox of control in organizations. London: Routledge.
  • Teerikangas, S. 2007. " A comparative overview of the impact of cultural diversity on inter-organisational encounters." In Advances in Mergers and Acquisitions, by C. L. Cooper and S. Finkelstein, 37-75. New York: Elsevier Ltd.
  • Thomas, L.T., and S. Ben-Hur. 2004. "The Role of the Corporate Academy in Mergers and Acquisitions." In Mergers and Acquisitions: Creating Integrative knowledge, by A. L. Pablo and M. Javidan, 105-112. USA: Blackwell Publishing.
  • Tjosvold, D., and M. Poon. 1998. "Dealing with scarce resources: Open-minded interaction for resolving budget conflicts." Group & Organization Management 23 (3): 237-255.