بررسی عوامل مؤثر بر دانش مالی با تاکید بر نقش فرهنگ قومیتی و هوش هیجانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30495/jik.2023.74984.4381

چکیده

زندگی در عصر مدرن، کسب سواد در زمینه‌های متعدد را برای همه شهروندان ضروری کرده است از جمله سواد مالی که در موفقیت و شکوفایی فردی و اجتماعی نقش بسزایی دارد. در تحقیقات انجام شده، ارتباط فرهنگ قومیتی و هوش هیجانی شهروندان با سواد مالی آنان چندان مورد مداقه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر ارتباط مذکور را بررسی نموده و نقش عواملی دیگر همچون رشته‌ی تحصیلی، وضعیت تأهل، جنسیت و سطح تحصیلات فرد و والدین را در سواد مالی مورد مطالعه قرار می‌دهد. بدین منظور، تعداد 211 نفراز شهروندان با قومیت های مختلف(سه قومیت) به دو پرسشنامه‌ی سواد مالی و هوش هیجانی پاسخ دادند و داده‌های حاصله از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی، آنوا، و همبستگی) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از این است که میان سواد مالی سه قومیت مذکور تفاوت معناداری وجود ندارد. اما بین سطح هوش هیجانی افراد با نگرش مالی آنان ارتباطی معنادار وجود دارد. علاوه بر این، مردان به صورتی چشمگیر از سواد مالی بالاتری نسبت به زنان برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد که تحصیل در رشته‌های مالی تفاوت قابل توجهی در سطح سواد مالی ایجاد می‌کند و بالاخره اینکه، سطح سواد مالی افراد متأهل به صورتی چشمگیر بالاتر از سطح سواد مالی افراد مجرد می-باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating factors affecting financial knowledge with an emphasis on the role of ethnic culture and emotional intelligence

نویسندگان [English]

  • kaveh parandin 1
  • saeed hesam vaghfi 1
  • Ayat AhooBarandi 2
  • Somayeh Hosseini Aghdaei 1
1 Assistant Professor, Department of Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran,
2 MA, Department of Accounting, Payam Noor University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Living in the modern era has made it necessary for all citizens to acquire literacy in many fields, including financial literacy, which plays a significant role in individual and social success and prosperity. In the conducted researches, the relationship between ethnic culture and emotional intelligence of citizens with their financial literacy has not been studied much. The present study examines the mentioned relationship and studies the role of other factors such as field of study, marital status, gender and level of education of the individual and parents in financial literacy. For this purpose, 211 citizens of different ethnicities (three ethnicities) responded to two questionnaires of financial literacy and emotional intelligence, and the resulting data were analyzed through descriptive statistics and inferential statistics (T-test, ANOVA, and correlation). were placed The results indicate that there is no significant difference between the financial literacy of the three mentioned ethnicities. But there is a significant relationship between the level of emotional intelligence of people and their financial attitude. In addition, men have significantly higher financial literacy than women. Also, the results showed that studying in financial fields makes a significant difference in the level of financial literacy, and finally, the level of financial literacy of married people is significantly higher than the level of financial literacy of single people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • financial literacy
  • ethnicity
  • emotional intelligence
اسلامی بیدگلی, & کریم‌خانی. (2016). دانش مالی؛ زمینه‏ های سیاسی‌ـ اقتصادی پیدایش و جایگاه آن در اقتصاد بازار. تحقیقات مالی, 18(2), 251-274.
احمدلو, حبیب, افروغ, عماد. (1381). رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز. فصلنامه مطالعات ملی, 4(13), 109-143
پیغامی, عادل, تورانی, حیدر. (1390). نقش برنامۀ درسی اقتصاد در برنامۀ تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامۀ عمل برای یک برنامۀ درسی مغفول. نوآوری های آموزشی, 10(1), 31-52.
دانیل گیلمن (1955 ) هوش هیجانی ترجمه غلامحسین خانقائی ( 1397 ) انتشارات نسل نو اندیش
دیانتی دیلمی, & حنیفه زاده. (2015). بررسی سطح دانش مالی خانواده های تهرانی و عوامل مرتبط با آن. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار8(26), 115-139.
زهرا دیانتی دیلمی; محمد حنیفه زاده. "بررسی سطح دانش مالی خانواده های تهرانی و عوامل مرتبط با آن". دانش مالی تحلیل اوراق بهادار, 8, 26, 1394, 115-139
سیده آمنه و همکاران (1401). بررسی نقش میانجیگری رضایت مالی در ارتباط بین دانش مالی و کیفیت زندگی در سالمندان بازنشسته شهر قزوین. نشریه سالمند: مجله سالمندی ایران17(3), 322-337.
فاطمه کاظم پور دیزجی; محمد حامد خان محمدی; محمود معین الدین. "ارائه الگوی آموزش دانش مالی در ایران با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد". مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار, 11, 43, 1399, 151-179.
قادری رهقی, خندان علمداری, & صابر. (2020). ارائه چارچوبی برای استقرار و توسعه نظام پیوسته دانش مالی از طریق سنجش دانش مالی در مدارس متوسطه تهران.
قالمق کریم, یعقوب نژاد احمد, & فلاح شمس میرفیض. تاثیر دانش مالی بر تورش های رفتاری سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران.
کاظم پور دیزجی, خان محمدی, محمد حامد, معین الدین, & محمود. (1398). ارائه الگوی آموزش دانش مالی در ایران با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد. مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار
نوربخش, & یونس. (2009). فرهنگ و قومیت مدلی برای ارتباطات بین فرهنگی در ایران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 1(4), 67-90.
هراتیان, علی, پیری, & محمد. (1399). بررسی دانش، نگرش و رفتارمالی در دانشمالی دانشجویان. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش12(2), 56-67.
یعقوب نژاد احمد, نیکومرام هاشم, & معین الدین محمود. ارائه الگویی جهت سنجش دانش مالی دانشجویان ایرانی با استفاده از روش دلفی فازی..
یگانه, ‌زهرا, زارعی, & ‌سمیرا. (1399). بررسی رابطه نگرش مالی، دانش مالی و مشارکت مالی با میانجی گری خودکارآمدی مالی در حرفه حسابداری و حسابرسی. شباک62(5), 81-90.
Agasisti, T., Barucci, E., Cannistrà, M., Marazzina, D., & Soncin, M. (2023). Online or on-campus? Analysing the effects of financial education on student knowledge gain. Evaluation and Program Planning, 98, 102273.
Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., & Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), 56-80.
Antoni, X. L., Dlepu, A., & Notshe, N. (2020). A comparative study of financial literacy among undergraduate commerce and arts students: A case of a South African University. International Journal Of Economics And Finance, 12(2).‏
Becchetti, L., Caiazza, S., & Coviello, D. (2013). Financial education and investment attitudes in high schools: evidence from a randomized experiment. Applied Financial Economics, 23(10), 817-836.
Blaschke, J(2022). The Influence of Gender on Biased Self-Assessments–Implications for Financial Literacy. Available at SSRN 4231960.
Bover, Olympia, Laura Hospido, and Ernesto Villanueva. "The impact of high school financial education on financial knowledge and choices: Evidence from a randomized trial in Spain." (2018).
Brugiavini, A., Cavapozzi, D., Padula, M., & Pettinicchi, Y. (2020). On the effect of financial education on financial literacy: evidence from a sample of college students. Journal of Pension Economics & Finance, 19(3), 344-352.
D'Alessio, G., De Bonis, R., Neri, A., & Rampazzi, C. (2021). Financial literacy in Italy: The results of the Bank of Italy’s 2020 survey. Politica economica, 37(2), 215-252.
De Beckker, K., De Witte, K., & Van Campenhout, G. (2020). The role of national culture in financial literacy: Crosscountry evidence. Journal of Consumer Affairs, 54(3), 912-930.
Devlin, J. F. (2003). Monitoring the success of policy initiatives to increase consumer understanding of financial services. Journal of Financial Regulation and Compliance, 11(2), 151-163.‏
Estelami, H., & Estelami, N. N. (2023). The differential impact of cognitive style on the relationship between financial education and financial literacy. Journal of Financial Services Marketing, 1-15.
Fujiki, H. (2020). Cash demand and financial literacy: A case study using Japanese survey data. Japan and the World Economy, 54, 100998.
Hadi, F. (2017). Effect of emotional intelligence on investment decision making with a moderating role of financial literacy. China-USA Business Review, 10-, 53-62.
Hanson, T. A. (2022). Family Communication, Privacy Orientation, & Financial Literacy: A Survey of US College Students. Journal of Risk and Financial Management, 15(11), 528.
Intoccia, T. K. (2023). The Financial Literacy of College Students: A Case Study of Financial Attitudes, Beliefs, and Confidence (Doctoral dissertation, Drexel University).
Jones, M., Luu, T. J., & Samuel, B. (2023). Measuring Crypto Literacy. Binny, Measuring Crypto Literacy (August 15, 2023).
Litina, A., Gavresi, D., & Makridis, C. (2022). Split Personalities? Behavioral Effects of Temperature on Financial Decision-Making. Behavioral Effects of Temperature on Financial Decision-Making.
Lusardi, A., Hasler, A., & Yakoboski, P. J. (2020). Building up financial literacy and financial resilience. Mind & Society, 1-7.
Mahdzan N S, Tabiani S. (2013), „The Impact of Financial Literacy on Individual Saving: an Exploratory Study in the Malaysian Context”, Transformations in Business & Economics, 12(1): 41-55.
Morgan, P. J., & Long, T. Q. (2020). Financial literacy, financial inclusion, and savings behavior in Laos. Journal of Asian Economics, 68, 101197.‏
Munir, I. U., Yue, S., Ijaz, M. S., Zaidi, S. Y., & Hussain, S. (2018). Effect of emotional intelligence on behavior of investment: Possible role of financial literacy and gender. Asia Proceedings of Social Sciences, 2(2), 79-83.
Musah, A., Yakubu, I. N., & Abagna, M. A. (2022). Financial literacy: a peep into the literature and note for policy. Advances in Business Research International Journal, 8(2), 75-84.‏
Noctor, M., Stoney, S., & Stradling, R. (1992). Financial literacy: a discussion of concepts and competences of financial literacy and opportunities for its introduction into young people’s learning. National Foundation for Educational Research.
Parulian, P., & Bebasari, N. (2023). The impact of financial attitudes and revenue on financial planning through financial behavior. Jurnal Mantik, 7(1), 329-336.‏
Potrich, A. C. G., Vieira, K. M., & Mendes-Da-Silva, W. (2016). Development of a financial literacy model for university students.
 Management Research Review.
Sconti, A. (2022). Digital vs. in-person financial education: What works best for Generation Z?. Journal of Economic Behavior & Organization, 194, 300-318.‏
Sihaloho, F. A. S. (2023). Financial Literacy: The Key to Successful Family Financial Management. Journal of Economics Education and Entrepreneurship, 4(1), 26-33.
Watanapongvanich, S., Binnagan, P., Putthinun, P., Khan, M. S. R., & Kadoya, Y. (2020). Financial literacy and gambling behavior: evidence from Japan. Journal of gambling studies, 1-21.
Xin, Z., & Yang, Z. (2023). Provincial marketization and individual financial literacy in China. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics, 16(2), 60.
 
Zulaihati, S., Susanti, S., & Widyastuti, U. (2020). Teachers’ financial literacy: Does it impact on financial behaviour?. Management Science Letters, 10(3), 653-658.