طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در مدیریت شهرهای فرودگاهی مطالعه موردی شهر فرودگاهی امام خمین ی)ر ه (

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز ی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30495/jik.2024.77393.4495

چکیده

پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در مدیریت شهرهای فرودگاهی که امروز درسطح دنیا به قطب‌های مهم جلب سرمایه‌گذاری تبدیل‌شده‌اند، انجام‌گرفت تا از این رهگذر بتوان در شرایط رقابتی شدید حاکم ضمن ارتقای رقابت‌پذیری و قابلیت جذب سرمایه‌گذاری‌ها و کسب‌وکارهای این پدیده میان بخشی صنعت هوانوردی و دنیای کسب‌و‌کار، کشور به منافع ملی، سازمانی و فردی این سرمایه ملی دست‌پیدا‌کند. پژوهش از نظر نوع ‌ در زمره تحقیقات‌کیفی‌کمی ، از جهت هدف کاربردی-توسعه‌ای و از نظر روش توصیفی-پیمایشی می‌باشد که با رویکرد نوین مبتنی‌بر پارادایم تفسیری، مدل‌سازی ساختاری تفسیری(ISM) انجام‌شد. براین اساس با بررسی وسیع مبانی نظری، ابعاد اولیه مدل پژوهش شناسایی و در ادامه با بهره‌گیری از دورهای تکنیک دلفی و مشارکت 18نفر از نخبگان فکری و ابزاری، ابعاد نهایی معرفی و با استفاده از گام‌های مدل‌سازی ساختاری تفسیری روابط بین ابعاد و سطح‌بندی آنها تعیین و مدل نهایی ترسیم شد. براساس یافته‌های تحقیق و تحلیل قدرت نفوذ و وابستگی (MICMAC) رهبری کارآفرینانه، دستگاه فکری‌ کارآفرینانه، فرهنگ ‌کارآفرینانه به‌عنوان سنگ‌بنای ابعاد مدل در سطح چهارم، مدیریت استراتژیک منابع، رفتار فرصت‌جویی، رفتار مزیت‌طلبی، نوآوری مستمر، ریسک‌پذیری و پیش‌بینی ریسک، رفتار پیشگامانه و فعال در سطح سوم، تعادل بین رفتارهای فرصت‌جویی و مزیت‌طلبی و تخصیص منابع بین این‌دو، در سطح دوم و نوسازی استراتژیک، بازسازی مدل کسب‌و‌کار، جوانسازی سازمانی و بازآفرینی پایدار در سطح اول به‌عنوان ابعاد اصلی و سطوح مدل نهایی را تشکیل می‌دهند که محققان درجمعبندی، الزامات و پیشنهادهای خود برای پیاده‌سازی موفق مدل را ارائه‌کردند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic Entrepreneurship Modeling in the Management of Airport Cities A case study of Imam Khomeini Airport City

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Abdorrahimi 1
  • Vahid Reza Mirabi 2
  • Seyed Abbas Heidari 1
1 Business Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Business Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The research carried out aiming at strategic entrepreneurship modeling in the management of airport cities which have been transformed to important investment poles in the world, to achieve national, organizational and individual benefits of these capitals, promoting their competitiveness and investment and businesses attraction capabilities. The research type is qualitative-quantitative; it’s purpose is applied-developmental and method is survey-descriptive, which was done with with a new approach based on the interpretive paradigm, Interpretive Structural Modeling(ISM). The primary dimensions of the model were identified through a wide review of literature. Then applying Delphi technique rounds with the participation of 18 intellectual and instrumental expert elites, the final dimensions were identified and their relationships and stratification were determined using the steps of ISM, and final model was drawn. Based on the research findings analysis of the power and dependence(MICMAC), Entrepreneurial leadership, Entrepreneurial Mindset, Entrepreneurial Culture as the cornerstones of the model at the fourth level, strategic management of resources, Opportunity-Seeking Behavior, Advantage-Seeking Behavior, Continuous Innovation, Risk-Acceptance and Prediction, Proactive Behavior in the third level, Balance between Opportunity and Advantage Seeking Behaviors and Allocation of resources between the Two, in the second level and Strategic Renewal, Business Model Reconstruction, Organizational Rejuvenation and Sustainable Regeneration in the first level are the main dimensions and levels of the final model. In conclusion, the researchers presented their suggestions for the successful implementation of the model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Strategic Management
  • Strategic Entrepreneurship
  • Airport City
  • Interpretive Structural Modeling (ISM)
*آذر، عادل؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا،(1392)، تحقیق در عملیات نرم، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران،
* امینی، طیبه، نصیری، مجید، سعیدی، پرویز، عباسی، ابراهیم،(1399)، الگوی کارآفرینی استراتژیک مبتنی بر توسعه مالی با رویکرد AHP فازی، فصلنامه علمی- پژوهشی کارافن، (1399)، 141-127
*حبیبی، آرش؛ آفریدی، صنم. (1401)، تصمیمگیری چندشاخصه. تهران: انتشارات نارون
*شیرمحمدی، یزدان، معاونی، محمدامین،(1399)، طراحی مدل کارآفرینی راهبردی در صنعت گردشگری، فصلنامه علمی - پژوهشی گردشگری و توسعه، سال نهم، شماره سوم، پاییز 1399، صص16-1
*شهرام فر، شیوا، عالم تبریز، اکبر، زندحسامی، حسام، سخدری، کمال،1401، طراحی و اعتبار سنجی مدل کارآفرینی استراتژیک در نهادهای عمومی با رویکرد آمیخته، فصلنامه مطالعات بین رشته­ای دانش راهبردی، سال12، شماره48، 1401 صص 250-223
*طالبی، کامبیز، سخدری، کمال، تازیکه، مهیا،(1397)، چگونگی ایجاد کارآفرینی استراتژیک برای رشد کسب و کارها در صنایع غذایی ایران، فصلنامة نوآوری و ارزش آفرینی، سال هفتم، شمارة چهاردهم، پائیز و زمستان، 1397
*عظیمی دلارستاقی، عادله، (1396)، طراحی مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب­و­کارهای ورزشی، رساله دکتری، رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال
*ممبینی دهکردی، علی، احمدی، حسن، دلاور، علی،(1397)، طراحی مدل شایستگیهای کارآفرینی راهبردی مدیران ارشد کشور، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، سال دوم، شماره7 پاییز1397، صص150-127
*نائیجی، محمدجواد،(1401)، نقد و باز تعریف مفهوم و ابزارهای سنجش کارآفرینی استراتژیک، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 22، شمارة 9  آذر 1401، صص443 – 459
 
*Chohan, W. Usman,2019, The Concept of the Aerotropolis: A Review, Centre for Aerospace & Security Studies (CASS)
*Covin, J.G. and Lumpkin, G.T. (2011) ‘Entrepreneurial orientation theory and research: reflections on a needed construct’, Entrepreneurship Theory and Practice, 35, No. 1, pp.855–882.
* Ertugral, Zeynep and Acar, Emrah 2022, The Role of Strategic Entrepreneurship on Firm Growth A Case Study from the Turkish Housing Market? Periodica Polytechnica Architecture, pp.1-17,
*Hitt, M. A., Ireland, R. D., Sirmon, D. G., & Trahms, C. A. (2011). Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, Organizations, and Society. Academy of Management Perspectives, 25(2), 57-75.
*Hughes, Mathew, Hughes, Paul, Morgan Robert E, Hodgkinson, Ian R, Lee, Younggeun,2021, Strategic entrepreneurship behaviour & the innovation ambidexterity of young technology-based firms in incubators, International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, Vol. 39(3) 202–227
*Ireland, R. D., Hitt, M.A., & Sirmon, D.G. (2003). A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions. Journal of Management, 29(6), 963-989.
*Ireland, R. D., Michael C. Withers, Joseph S. Harrison, David S. Boss and Richard Scoresby, 2023, Strategic Entrepreneurship: A Review and Research Agenda, Entrepreneurship Theory and Practice, 2023, vol. 47, issue 2, 495-523.
*Ireland, R. D., & Webb, J.W. (2007). Strategic entrepreneurship: Creating competitive advantage through streams of innovation. Business Horizons, 50(1), 49-59.
*Ireland, R.D., & Webb, J.W (2009). “Crossing the great divide of strategic entrepreneurship: Transitioning between exploration and exploitation”, Business Horizons, 52, 469-479.
*Kasarda, John, (2019), "Aerotropolis". In Orum, Anthony M (ed.). The Wiley Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies (1 ed.). Wiley. pp. 1–7.
*Kasarda, John, (2022), Aerotropolis 4.0, Airport World/Issue 2, 2022, 16-18
*Kasarda, John and Canon, Michael, 2016, Creating an Effective Aerotropolis Master Plan, Regional Economic Review, September 2016, Volume 5
*Ketchen, D. J., Ireland, R.D., & Snow, C.C., (2007),” Strategic Entrepreneurship, Collaborative Innovation, and Wealth Creation. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(3-4), 371-385
*Kiyabo, Kibeshi and Isaga Nsubili,2019, Strategic Entrepreneurship, Competitive Advantage, and SMEs’ performance in the welding industry in Tanzania, Journal of Global Entrepreneurship Research (2019) 9:62
*Klein, Peter G. and Barney, Jay B. and Foss, Nicolai J., 2012, Strategic Entrepreneurship (August 2012). https://ssrn.com/abstract=2137050 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2137050
*Kraus, S. and Kauranen, I. (2009), Strategic Management and Entrepreneurship: Friends or foes, Int. Journal of Business Science and Applied Management, Vol.4, No.1, pp.37-50.
26-Kuratko, D., & Audretsch, D. (2009), Strategic Entrepreneurship: Exploring Different Perspectives of an Emerging Concep. Entrepreneurship Theory and Practice, 33, 1- 17.
*Kuratko Donald F., Morris, Michael H. 2018, Corporate Entrepreneurship: A Critical Challenge for Research and Teaching, Volume1, Issue1, 2018, pp. 42–60 Entrepreneurship Education & Pedagogy (EE&P) Journal
*Kyrgidou, L.P. & Petridou, E. (2011). The Effect of Competence Exploration and Competence Exploitation on Strategic Entrepreneurship. Technology Analysis & Strategic Management, vol.23, no 6, pp. 697-713.
*Kyrgidou, L.P., & Hughes, M. (2010). Strategic Entrepreneurship: Origins, Core Elements and Research Directions. European Business Review, 22(1), 43-63.
*Luke, B. and Verreynne, M. (2006), "Exploring Strategic Entrepreneurship in the Public Sector", Qualitative Research in Accounting & Management, Vol. 3 No. 1, pp. 4-26.
*Luu, T.D. (2023), "Fostering strategic entrepreneurship of SMEs: the role of organizational change forces", Management Decision, Vol. 61 No. 3, pp. 695-719. https://doi.org/10.1108/MD-08-2021-1024
*Moraes, Marcela, Galvan, Eveline, Ribeiro, Erivaldo, Vieira, Eudes, Soares, Zilma, Cruz, Leonardo, 2020, Matrix of Strategic Entrepreneurship Process in Small & Medium Enterprises of the Brazilian & Canadian Aeronautical Industry, International Journal of Advanced Engineering Research & Science, Vol7, Issue-9, 2020, pp. 35-45
*Morris, M., Kuratko, D., & Covin, J. (2008-2011). Corporate Entrepreneurship and Innovation. South-Western/Thomson Publishers.
*Naeiji M.J., Siadat S.H. (2019), Developing a measurement for strategic entrepreneurship by linking its dimensions to competitiveness in knowledge-based firms, International Journal of Business Innovation and Research: Volume 18, Issue 1, 2019, Pages 1-18
*Paek, Byungjoo & Lee, Heesang, 2017, Strategic entrepreneurship and competitive advantage of established firms: evidence from the digital TV industry, International Entrepreneurship and Management Journal, volume 14, pages 883–925
*Pereira Correa, Anna Carolina, Milne, David, Timms, Paul 2023, Investigation of the aerotropolis concept and its transferability around the world, Journal of Air Transport Management, Volume 106, January 2023,
*Rigtering, C., Kraus, S., Eggers, F. and Jensen, S.H. (2014) ‘A comparative analysis of the entrepreneurial orientation/growth relationship in service firms and manufacturing firms’, Service Industries Journal, Vol. 34, No. 4, pp.275–294.
38-Simsek, Zeki, Heavey, Ciaran, Fox, Brian Curtis, 2017, (Meta-)framing Strategic Entrepreneurship, Strategic Organization, Volume 15, Issue 4, pp.504-518
*Schindehutte, Minet & Morris, Michael H. 2009, Advancing Strategic Entrepreneurship Research: The Role of Complexity Science in Shifting the Paradigm, 2009, Entrepreneurship Theory and Practice 33(1):241 – 276
*Urbano, David, Turro, Andreu, Wright, Mike, Zahra, Shaker ,2022, Corporate entrepreneurship: a systematic literature review and future research agenda, Small Bus Econ (2022) 59:1541–1565
*Wach-Kloskowska, Małgorzata, 2020, Development of Airport-Related Zones (The Construction of the Airport City) as an Element of the Interdependent Development of Arports, Agglomerations and Regions – Gdańsk Airport Case Study, Journal of Regional and City Planning vol. 31, no. 2, p. 199-216,
*Wang, Z.M., and Wang, S (2008). “Modeling regional HRM strategies in China: An entrepreneurship Perspective”, The International Journal of Human Resource Management, 19(5), 945-963.
*Westgren, R, Wuebker R (2019). “An economic model of strategic entrepreneurship”, Strategic Entrepreneurship Journal, 1–22.
*Zamhariri, Ali, Heirany, Forough, Moeinaddin, Mahmood, 2022, Investigation of the strategic entrepreneurship components’ effect on the knowledge-based companies’ performance by applying new dimensions of balanced score card, International Journal of Nonlinear Analysis and Applications 1–24